Słowa Najważniejsze

Środa 21 listopada 2018

Czytania »

ks. Antoni Bartoszek

Jezus zachęca do rozwijania zdolności życiowych

Jezus opowiedział przypowieść, ponieważ był blisko Jeruzalem, a oni myśleli, że królestwo Boże zaraz się zjawi.

Mówił więc: «Pewien człowiek szlachetnego rodu udał się do dalekiego kraju, aby uzyskać dla siebie godność królewską i wrócić. Przywołał więc dziesięciu sług swoich, dał im dziesięć min i rzekł do nich: „Obracajcie nimi, aż wrócę”. Ale jego współobywatele nienawidzili go i wysłali za nim poselstwo z oświadczeniem: „Nie chcemy, żeby ten królował nad nami”.

Gdy po otrzymaniu godności królewskiej wrócił, kazał przywołać do siebie te sługi, którym dał pieniądze, aby się dowiedzieć, co każdy zyskał.

Stawił się więc pierwszy i rzekł: „Panie, twoja mina przysporzyła dziesięć min”. Odpowiedział mu: „Dobrze, sługo dobry; ponieważ w drobnej rzeczy okazałeś się wierny, sprawuj władzę nad dziesięciu miastami”.

Także drugi przyszedł i rzekł: „Panie, twoja mina przyniosła pięć min”. Temu też powiedział: „I ty miej władzę nad pięciu miastami”.

Następny przyszedł i rzekł: „Panie, oto twoja mina, którą trzymałem zawiniętą w chustce. Lękałem się bowiem ciebie, bo jesteś człowiekiem surowym: bierzesz, czego nie położyłeś, i żniesz, czego nie posiałeś”. Odpowiedział mu: „Według słów twoich sądzę cię, zły sługo! Wiedziałeś, że jestem człowiekiem surowym: biorę, gdzie nie położyłem, i żnę, gdzie nie posiałem. Czemu więc nie dałeś moich pieniędzy do banku? A ja po powrocie byłbym je z zyskiem odebrał”. Do obecnych zaś rzekł: „Zabierzcie mu minę i dajcie temu, który ma dziesięć min”.

Odpowiedzieli mu: „Panie, ma już dziesięć min”. „Powiadam wam: Każdemu, kto ma, będzie dodane; a temu, kto nie ma, zabiorą nawet to, co ma. Tych zaś przeciwników moich, którzy nie chcieli, żebym panował nad nimi, przyprowadźcie tu i pościnajcie w moich oczach”».

Po tych słowach szedł naprzód, zdążając do Jerozolimy.


To zdanie brzmi jak jakaś zasada brutalnego kapitalizmu, preferującego bogatych, a wyzyskującego biednych. W innym zaś miejscu Jezus przestrzega przed bogactwem, mówiąc, że trudno bogatemu wejść do królestwa niebieskiego, co sugeruje jakby promocję socjalizmu. Jednak Ewangelia znajduje się ponad wszelkimi systemami społeczno-politycznymi, które zawsze mają charakter ograniczony i nigdy same z siebie nie przyniosą człowiekowi zbawienia. W dzisiejszej Ewangelii Pan Jezus zachęca do rozwijania zdolności życiowych, sprawności, uzdolnień. Przestrzega też przed ich marnowaniem. Pomnażanie darów otrzymanych od Boga i wykorzystanie ich zgodnie z Jego wolą stanowią chrześcijański wkład w życie społeczno-polityczne.

Dziękujemy, że z nami jesteś Dostęp do treści jest ograniczony Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.
  • Albert
    21.11.2018 09:32
    Pan Jezus posługuje się przykładem królestwa ziemskiego i dbałości o jego rozwój, aby na tym przykładzie pokazać dbałość o rozwój królestwa niebieskiego. Rozwój królestwa ziemskiego polega na zwiększaniu jego bogactwa, tak przynajmniej ten rozwój rozumiany jest przez ludzi. Rozwój królestwa niebieskiego polega na zwiększaniu liczby osób rozumiejących zasady funkcjonowania królestwa niebieskiego i przyjmujących je za swoje w swoim życiu. Każdy więc, kto zna te zasady ma ich znajomość przekazywać innym ludziom, aby też przyjęli je za swoje. Jeżeli ktoś zna te zasady, a nie żyje według nich, to po pewnym czasie o nich zapomni i zatraci ich znajomość, tak jak ten ostatni sługa utracił swoją minę.
    doceń 1
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.