• mkabo
    20.02.2012 15:26
    "Szukając najtańszego kredytu, często patrzymy jedynie na jego oprocentowanie podawane w skali rocznej. Banki to wiedzą i rzeczywiste koszty „ukrywają” pod postacią różnego rodzaju opłat, prowizji, dodatkowych ubezpieczeń. Zapytajmy więc, ile kosztuje rozpatrzenie wniosku (zapłacimy za nie, nawet gdy bank odmówi nam udzielenia kredytu), jak wysoka jest prowizja (maksymalnie 5 proc. wartości kredytu), czy będziemy musieli dodatkowo zapłacić za wcześniejsze uregulowanie zadłużenia, ile kosztuje aneks do umowy i przygotowanie nowego harmonogramu rat (w razie problemów ze spłatą). Upewnijmy się też, że np. promocyjne oprocentowanie lub zwolnienie z opłat nie trwa tylko przez pierwsze dwa miesiące, a potem gwałtownie rośnie. Całkowity koszt kredytu może być znacznie wyższy, niż sugerowałoby oprocentowanie. Dla przykładu, biorąc 3 tys. kredytu na rok w banku, gdzie oprocentowanie wynosi 13,99 proc., oddamy bankowi w sumie 521 zł więcej, a np. w innym banku przy oprocentowaniu 15,5 proc. – 359 zł. Różnica bierze się z wysokości prowizji, wymaganego ubezpieczenia i dodatkowych opłat. Dlatego chcąc porównać kredyty, pytajmy o ich całkowite koszt (wyrażone kwotowo) lub rzeczywistą roczną stopę procentową (RRSO)."
    Weszła w życie ustawa o kredycie konsumenckim z dnia 12 maja 2011 roku, która zmieniała właśnie te zapisy, o których mowa powyżej, nie obowiązuje już 5% limit na opłaty i prowizje, natomiast bank ma obowiązek wydać klientowi formularz informacyjny przed podpisaniem umowy kredytowej, który z mocy ustawy jest w każdym banku taki sam i klient ma możliwość porównania ofert, bo tu już nic się nie da ukryć, a jeśli jest ukryte, to klient może spłacać kredyt bez żadnych odsetek.Bank musi również na wniosek klienta wydać bezpłatnie wzór umowy, i aby to zrobić musi zbadać zdolność klienta, więc klient już będzie wiedział, czy uzyska kredyt , czy też nie w związku z tym nie straci opłaty przygotowawczej, bo jeśli nie uzyska kredytu to nie będzie jej wpłacał. Opłata za wcześniejszą spłatę też już nie grozi klientowi ( w bardzo rzadkich sytuacjach bank może ją pobrać, musi być spełnione kilka warunków i musi być podane w formularzu informacyjnym - przy standardowo udzielanych kredytach nie ma obaw,że zapłacimy taką prowizję).Bank ma obowiązek wydawać na życzenie klienta harmonogram spłaty przy każdej zmianie bezpłatnie. Jest w tej ustawie jeszcze kilka zmian na które warto zwrócić uwagę. Myślę, że napiszecie o tym,, bo skąd ludzie mają czerpać wiedzę o tym jakie prawa im przysługują.
    doceń 0
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Czytelnicy pytają

Masz pytanie do tekstów w cyklu
"Finanse seniora"?

Wyślij je na adres redakcji:
WKM "Gość Niedzielny"
ul. Wita Stwosza 11
40-042 Katowice
lub na adres e-mail:

 

Konkurs

Nagrody specjalne dla najwytrwalszych

Mamy przyjemność ogłosić zdobywców nagród specjalnych w konkursie "Finanse seniora"

Spośród licznych uczestników konkursu, którzy odpowiedzieli na wszystkie pytania zadawanie w ośmiu kolejnych numerach "Gościa Niedzielnego" nagrody specjalne otrzymują:

1. Justyna Mikulska z Wojnicza k. Tarnowa
2. Krystyna Nawrocka ze Słupska
3. Konrad Szałański z Płocka

Nagrody specjalne to m. in. skórzane portfele z licznymi przegródkami na karty do Państwa rachunków bankowych oraz srebrne monety kolekcjonerskie o nominale 20 zł „Beatyfikacja Jana Pawła II”, ufundowane przez Narodowy Bank Polski. Serdecznie gratulujemy laureatom!

Lista wszystkich laureatów została opublikowana w "Gościu Niedzielnym" nr 12/2012.

Bardzo wielu z Państwa przesyłało swoje odpowiedzi na konkurs regularnie co tydzień. Żałujemy, że nie możemy docenić wszystkich wiernych czytelników cyklu "Finanse seniora". Mamy jednak nadzieję, że nagrodą pocieszenia jest dla wszystkich Państwa wiedza zdobyta podczas lektury poszczególnych odcinków. Być może przyczyni się ona w najbliższej przyszłości do podjęcia trafnych decyzji finansowych, które zaowocują poprawą stanu Państwa budżetów domowych. Serdecznie tego życzymy!

Redakcja "Gościa Niedzielnego"

Dodatki specjalne