Wieczyste dziedzictwo

Ty, Panie, wybrałeś Izraela spośród wszystkich narodów i ojców naszych ze wszystkich ich przodków na wieczyste dziedzictwo Est 4, 17

Est 4, 17

Ty, Panie, wybrałeś Izraela spośród wszystkich narodów i ojców naszych ze wszystkich ich przodków na wieczyste dziedzictwo Est 4, 17

Zdarzało mi się, że gdy odczytywałem podczas spotkań biblijne proroctwa dotyczące Izraela, spotykałem się z niezrozumieniem. „Jeszcze do niedawna w czasie wielkopiątkowej modlitwy wiernych prosiliśmy przecież «za Żydów, którzy niegdyś był narodem wybranym»” − padały argumenty. Wyjaśniałem, że Episkopat Polski na 348. zebraniu plenarnym w Łomży przyjął nowe tłumaczenie tej modlitwy zamiast pojęcia „narodu niegdyś wybranego”, wpisując, zgodnie z formułą obowiązującą w całym Kościele, „naród pierwszego wybrania” („populus prioris aquisitionis”).
- Izrael był swego rodzaju depozytariuszem wszystkich łask, niezwykłych prezentów, darów – opowiadał Adam Dylus – My, chrześcijanie zgodnie z wizją 11 rozdziału Listu do Rzymian zostaliśmy jedynie wszczepieni w te obietnice. To nie jest tak, że Bóg „im” zabrał, by dać „nam”. Nie! A często niestety spotykam taką właśnie wykładnię…
Czyż Bóg odrzucił swój lud? – dramatycznie pytał św. Paweł, Żyd z krwi i kości. I odpowiadał: „Żadną miarą!”. Wybrał potomstwo Abrahama i nie zrezygnuje z tego wyboru. Dlaczego? Bo „nie mając nikogo większego, na kogo mógłby przysiąc, przysiągł na samego siebie” (Hbr 6, 13). Jest wierny. Biblia zapowiada, że Izrael na zawsze pozostanie wybranym przez Niego narodem („Nie odrzucił Bóg swego ludu, który wybrał przed wiekami”). Przymierze zawarte z Izraelem nie było opcjonalne, uzależnione od wierności narodu. „Czyż ich niewierność miałaby zniweczyć wierność Boga? Żadną miarą!” (Rz 3, 3) – woła Paweł − „Jeśli my odmawiamy wierności. On wiary dochowuje, bo nie może się zaprzeć siebie samego” (2 Tm 2,13).
„Dlaczego modlimy się o błogosławieństwo dla Izraela? Z miłości. Najpierw do Boga, bo skoro Izrael to źrenica Jego oka, Jego „pierwsza miłość”, chcemy to robić ze względu na Niego – opowiadała mi przed laty Maja Sowińska - Któż ma prawo dyskutować o Bożym guście? Później z tęsknoty. Bo pierwszy podział w Kościele to nie schizma na Wschód i Zachód, nie protestantyzm parę wieków później, ale podział pomiędzy wierzącymi w Jezusa z Żydów i z nie-Żydów”.
Marcin Jakimowicz
 

 

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Marcin Jakimowicz Marcin Jakimowicz W I czytaniu Urodził się w 1971 roku. W Dzień Dziecka. Skończył prawo na Uniwersytecie Śląskim. Od 2004 roku jest dziennikarzem „Gościa Niedzielnego”. W 1998 roku opublikował książkę „Radykalni” – poruszające wywiady z Tomaszem Budzyńskim, Darkiem Malejonkiem, Piotrem Żyżelewiczem i Grzegorzem Wacławem „Dzikim”. Wywiady ze znanymi muzykami rockowymi, którzy przeżyli nawrócenie i publicznie przyznawali się do wiary w Boga stały się rychło bestsellerem. Od tamtej pory wydał jeszcze kilkanaście innych książek o tematyce religijnej, m.in. zbiory wywiadów „Wyjście awaryjne” i „Ciemno, czyli jasno”.