Zapisane na później

Pobieranie listy

Wykonało się

Peter Paul Rubens, „Śmierć na krzyżu”, olej na desce, 1619–1620, Muzeum Sztuk Pięknych, Antwerpia

Leszek Śliwa

|

GN 11/2010

dodane 18.03.2010 10:29

Widzimy chwilę, która nastąpiła wkrótce po zgonie Zbawiciela. Obok Jezusa zostali ukrzyżowani dwaj złoczyńcy. Właśnie na Golgotę przyjechali żołnierze, by przyspieszyć śmierć skazańców, łamiąc im golenie. Jeden z żołnierzy wspiął się po drabinie do złoczyńcy z prawej strony. Inny, zobaczywszy, że Jezus już nie żyje, nie złamał Mu goleni, lecz przebił bok włócznią, by upewnić się, że śmierć już nastąpiła.

Jeden ze skazańców umierających razem z Jezusem lżył Go i złorzeczył. Drugi zachowywał się zupełnie inaczej. Poprosił nawet: „(...) Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa” (Łk 23,42). Odpowiedź Jezusa: „(...) Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju” (Łk 23,43) jest wyraźnym zapewnieniem, że nawet w ostatniej chwili życia grzesznik może uzyskać przebaczenie, o ile czuje skruchę. Rubens namalował dobrego łotra z twarzą zwróconą w stronę Zbawiciela. Nawrócony grzesznik wyciąga też lewą rękę w Jego kierunku. Głowa zmarłego Jezusa przechyliła się w stronę nawróconego złoczyńcy.

Natomiast drugi łotr, nienaturalnie wygięty do tyłu, wyraźnie odsuwa się od Jezusa. Ludzi bliskich Jezusowi artysta zgromadził w prawym dolnym rogu obrazu. Święty Jan Ewangelista, w czerwonym płaszczu, nachyla się w kierunku zapłakanej i załamującej z rozpaczy ręce Matki Bożej. Na krótko przed śmiercią Jezus poprosił go, by opiekował się Maryją. Ewangelia według św. Jana wspomina o obecności pod krzyżem jeszcze dwóch innych Marii. Rubens namalował je po obu stronach Maryi i św. Jana. Z lewej Maria Magdalena w rozpaczy rzuca się na krzyż. Z prawej płacze i składa ręce do modlitwy Maria, żona Kleofasa, siostra Matki Bożej.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.
1 / 1
oceń artykuł Pobieranie..

Leszek Śliwa

Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”

Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.

Kontakt:
leszek.sliwa@gosc.pl
Więcej artykułów Leszka Śliwy