Istnieje w Rzymie pradawna tradycja, zgodnie z którą pobożni chrześcijanie w każdy dzień Wielkiego Postu odwiedzają inny kościół Wiecznego Miasta. George Weigel, amerykański teolog i biograf Jana Pawła II podążył tym pielgrzymkowym szlakiem. Jak później wyznał, był to najlepszy Wielki Post w jego życiu. Owocem tego czasu są jego komentarze do czytań biblijnych i brewiarzowej liturgii godzin. George Weigel wydał je w książce pt. „Rzymskie pielgrzymowanie”, która właśnie ukazała się po polsku nakładem wydawnictwa M.
Użytkownik Gosc.pl każdego dnia tegorocznego Wielkiego Postu znajdzie tu kolejny fragment tej książki.

Czwartek po Środzie Popielcowej - Stacja u św. Jerzego

Pierwszym złym nawykiem byłych niewolników jest zwyczaj oddawania czci fałszywym bogom, zwłaszcza fałszywemu bożkowi własnego „ja”.

Dzisiejsze czytanie z Liturgii Godzin otwiera trwającą cztery tygodnie medytację, podczas której Kościół rozważa niewolę Izraela w Egipcie, cud Wyjścia oraz czterdzieści lat wędrówki narodu wybranego po pustyni. Ten cykl czytań nie kończy się śmiercią Mojżesza i wejściem do Ziemi Obiecanej, lecz buntem w Meriba i umieszczeniem wysoko na palu miedzianego węża przez Mojżesza, co stanowi bardzo adekwatne przejście do następnego cyklu czytań w Liturgii Godzin, w których przez dwa tygodnie Kościół, zagłębiając się w List do Hebrajczyków, rozważa Chrystusa Arcykapłana wywyższonego na krzyżu dla zbawienia świata.

Czwartek po Środzie Popielcowej - Stacja u św. Jerzego   Kościół św. Jerzego na Velabrum: portyk i kampanila Stephen Weigel W Starym Testamencie znajdziemy wiele opowieści mówiących o wspaniałomyślnych interwencjach Boga w dzieje ludu wybranego, jednak Biblia hebrajska słusznie przedstawia Wyjście z Egiptu jako paradygmat zbawienia. Za sprawą cudownego doświadczenia wyzwolenia z kajdan niewoli i uwolnienia od oprawców uformowany zostaje lud poświęcony Panu; hałastra niewolników za sprawą zbawczego działania Boga w historii staje się Ludem Bożym w pielgrzymce do Ziemi Obiecanej, płynącej mlekiem i miodem. W tradycji chrześcijańskiej to wyzwalające doświadczenie Wyjścia staje się uniwersalne i dostępne dla wszystkich za sprawą „przejścia Jezusa”, nowego Baranka Paschalnego, od życia do śmierci.

I dlatego Kościół nakazuje, by tę opowieść o Wyjściu czytać każdego roku w czasie liturgii Wigilii Paschalnej. To wyzwalające działanie Boga, które objawiło się z takim dramatyzmem w przejściu przez Morze Czerwone, osiąga swoją pełnię w nowej Passze, którą jest Triduum Paschalne: w męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa. Ta definiująca historię prawda, że Bóg jest przede wszystkim wyzwolicielem, potwierdzona zostaje w Zmartwychwstaniu, w którym ludzkość wyzwolona zostaje ze strachu przed śmiercią jako nieuniknionym, absurdalnym kresem historii człowieka – historii jednostkowej każdego z nas i całej ludzkości. Historia bowiem, podobnie jak Izrael przebywający na pustyni, ma swoje przeznaczenie i cel: wieczne obcowanie z Bogiem na Godach Baranka.

Za sprawą tych czterech tygodni czytań z Księgi Wyjścia Kościół ożywi, wraz z ludem Izraela, kwestię jego wyzwolenia: co to znaczy być wolnym ludem, którego wybrał jako swą własność wyzwalający Bóg? Jakie jest w rzeczywistości znaczenie „wyzwolenia”? Czy to znaczy, że „każdemu wolno być sobą”, czy też jest jakieś szlachetniejsze, głębsze, bogatsze znaczenie wolności, do której wyzwolony został Izrael i wszyscy, którzy wyznają wiarę w Boga Izraela?

Wyzwolenie Izraela opisane w Księdze Wyjścia stanowi początek historii ludu Izraela jako wspólnoty politycznej, czyli społeczności zorganizowanej dla celowego działania w historii. Jednakże, o czym przekonają się Izraelici w czasie swej wędrówki po pustyni, w ich wyzwoleniu chodzi o coś więcej niż tylko o klęskę ich ciemiężycieli i o uzyskanie własnej niepodległości narodowej. Wolność, do której został wyzwolony Izrael, nie ma charakteru jedynie politycznego; ma także wymiar duchowy i moralny. Izrael ma się stać wspólnotą oddającą prawdziwą cześć Bogu i narodem odznaczającym się prawością.

I na tym właśnie polega zasadnicza zmiana.

« 1 2 »

George Weigel

Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Reklama

Najnowszy numer

Nowy numer 22/2024

2 czerwca 2024

ks. Adam Pawlaszczyk ks. Adam Pawlaszczyk Redaktor naczelny „Gościa Niedzielnego”, wicedyrektor Instytutu Gość Media. Święcenia kapłańskie przyjął w 1998 r. W latach 1998-2005 pracował w duszpasterstwie parafialnym, po czym podjął posługę w Sądzie Metropolitalnym w Katowicach. W latach 2012-2014 był kanclerzem Kurii Metropolitalnej w Katowicach. Od 1.02.2014 r. pełnił funkcję oficjała Sądu Metropolitalnego. W 2010 r. obronił pracę doktorską na Wydziale Prawa Kanonicznego UKSW w Warszawie i uzyskał stopień naukowy doktora nauk prawnych w zakresie prawa kanonicznego.

Odrzucona prawda i (żenująca) ideologia

Do trzech lat ma się to stać – ludzkość utraci zdolność odróżniania prawdy od fałszu. Strachliwy nie jestem, ale muszę przyznać, że porządnie mnie ostatnio nastraszyli. Oni – to znaczy naukowcy. Kanadyjscy naukowcy, o których badaniach zrobiło się bardzo głośno.

Więcej w Artykuł