Nowy numer 17/2024 Archiwum
  • czes
    26.01.2016 09:31
    wegetarianizm bez wskazań zdrowotnych, jest takim samym wynaturzeniem jak np. homoseksualizm
    doceń 15
  • ~Hanna
    26.01.2016 09:31
    Panie Wojciechu, jest pewna różnica. Nie wie Pan, skąd się bierze mięso? Jakim cierpieniem jest okupione to Pana "dobrze wypieczone mięsko"?
    doceń 13
    • Hydrus
      26.01.2016 10:46
      Rośliny też cierpią.
      doceń 26
      • vegetus
        26.01.2016 11:24
        Racja, rośliny też chcą żyć!
        doceń 14
        0
    • Pewien Maciek
      26.01.2016 11:32
      Cóż, osobiście zabijałem kury, które później jadłem. Wiem dobrze o warunkach w jakich trzyma się zwierzęta i jak się je traktuje, i jest to złe, ale mam wrażenie, że tego się tak łatwo nie zmieni.
      doceń 2
    • hala
      26.01.2016 12:21
      Bez przesady. Sama mięso jem rzadko, ale bez tych "cierpiętniczych" podtekstów.
      doceń 14
    • sp
      27.01.2016 11:59
      @Hanna

      Pan Jezus kazał Piotrowi zarzuć sieci, by ten wyłowił mnóstwo ryb, co więcej w J 21,9 czytamy, że On sam przygotował dla apostołów jedzenie "niewegetariańskie":
      "A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli żarzące się na ziemi węgle, a na nich ułożoną rybę oraz chleb".
      • JAWA25
        20.06.2017 23:47
        są tacy dla których ryby nie są mięsem
        doceń 2
        0
  • Ewa
    26.01.2016 10:12
    O czym to świadczy ?
    O podziale na wegetarian i mięsożerców, który za sprawą słów polityków stał się podziałem politycznym. Jesteśmy coraz bardziej zacietrzewieni w dzieleniu, segregowaniu, wykluczaniu. Nie ma już ludzi dobrych i złych, uczciwych i nieuczciwych, mądrych i głupich, religijnych lub udających religijnych, są tylko zwolennicy lub przeciwnicy opcji politycznych.
    doceń 22
    • zyg
      26.01.2016 20:28
      ten, kto dzieli na koncu zostaje sam. Nie będę wskazywał palcem - każdy wie kogo mam na myśli.
      doceń 3
  • kot
    26.01.2016 11:58
    To był ewidentnie głupi żart. Ja też nie widzę czym się poczuli urażeni. Jakby wszyscy mieli trochę więcej dystansu, świat byłby prostszy.
    doceń 12
  • m.m.
    26.01.2016 14:39
    Problem wyznawców ideologii wege jest właśnie w ideologii wege. To nie jest ich dieta, to religia. Stad reakcje pełne agresji, zero rozsądku.
    doceń 19
    • anna
      26.01.2016 19:46
      Jestem wege, jestem chrześcijanką nie wiem jak jedno miałoby wpływać na drugie. Pisanie takich rzeczy jest obraźliwe tak samo jak ten żart też mógł obrazić wrażliwych wegetarian/wegan. Patrzenie na zwłoki to nikła przyjemność. Każdy ma wolną wolę i może wybrać własną ścieżkę dlatego proponuje skończyć z tymi komentarzami typu "wynaturzenie", "idioci", "pełne agresji" są one obraźliwe i generalizujące tak samo jakby ateista powiedział, ze katolicy to stado moherów myślę, że bylibyśmy tym oburzeni. Chcesz być traktowany z szacunkiem? Traktuj z szacunkiem innych i pozwól im żyć tak jak chcą.
      doceń 19
      • Anka
        27.01.2016 14:48
        Nie rozumiem, czym żart tefala może obrazić wrażliwego weganina. Jak należy rozumieć Pani wpis: "patrzenie na zwłoki to nikła przyjemność" - czy mam rozumieć, że w supermarkecie przechodzi Pani koło stoisk z mięsem z zamkniętymi oczami, żeby nie patrzeć na "zwłoki"? Chyba się pogubiłam w tym, co Pani nazywa szacunkiem...
        doceń 6
        0
  • noriko
    26.01.2016 14:59
    Po pierwsze nigdzie nie jest napisane, że wegetarianie zostali obrażeni. Niewątpliwie natomiast nie podoba im się, że Tefal promuje tym postem spożywanie mięsa, które to przyczynia się bezpośrednio do ogromnego cierpienia zwierząt w hodowlach przemysłowych, a także wpływa ujemnie na środowisko. Warto także zauważyć, że ten brak chęci do zostania wegetarianinem, wynika tylko i wyłącznie z nieumiejętności zrezygnowania z jednej przyjemności życia doczesnego.
    Po drugie jeśli te 3 wymienione komentarze uważa Pan za hejterskie, to chyba Pana ocena jest bardzo nieobiektywna.
    Po trzecie, z pierwszym memem nieźle się Pan wygłupił, ponieważ promowanie jedzenia mięsa nie jest ciosem w wegetarian a ciosem w zwierzęta i środowisko, natomiast promowanie roślinnej diety jest promowaniem moralnego i ekologicznego stylu życia.
    doceń 15
    • Hydrus
      26.01.2016 15:47
      Monokultura związana z uprawą zbóż i innych roślin spożywanych przez człowieka też wpływa ujemnie na środowisko. Gdzie tu, więc promowanie ekologicznego stylu życia.
      I nie mieszaj tu moralności, bo ona nie ma nic wspólnego z dietą.
      doceń 20
      • noriko
        26.01.2016 16:08
        Chodziło o to, że dieta roślinna jest bardziej ekologiczna, ponieważ fermy zwierzęce mają gorszy wpływ na środowisko niż uprawy roślinne, m.in. dlatego, że zwierzęta także jedzą nie rosną dzięki energii słonecznej. Zysk energetyczny jest większy w przypadku upraw roślinnych - polecam coś przeczytać na ten temat, a nie pochodzić do tematu w sposób "nie znam się, to się wypowiem".
        Czy moralność nie ma nic wspólnego z pomaganiem uciśnionym? Ciekawa teza.
        doceń 13
        0
      • dumb
        26.01.2016 20:22
        @noriko
        Najbardziej środowisko niszczy działalność człowieka, a zatem należy ograniczyć populację gatunku ludzkiego - aborcja, antykoncepcja, sterylizacja, polityka jednego dziecka to skuteczne środki zaradcze. Bo liczy się "zysk energetyczny". Znamy te poglądy noriko, bo czytamy sporo. To są postulatu m.in.konferencji w Rio.
        Dla "zysku energetycznego" możesz sobie mieszkać w szałasie i chodzić w łapciach z łyka, ale wara od narzucania ludziom chorych reguł.
        doceń 14
        0
    • sp
      27.01.2016 12:13
      @ "spożywanie mięsa, które to przyczynia się bezpośrednio do ogromnego cierpienia zwierząt w hodowlach"

      Warto oglądać filmy przyrodnicze, żeby pozbyć się złudzeń o sielankowym, pozbawionym bólu życiu zwierząt na łonie przyrody.

      doceń 5
  • ŁW
    26.01.2016 15:42
    Może dlatego, że wegetarianizm to nie jest wybór kulinarny tylko etyczny???

    Wyśmiewać wegetarianizm to tak jak wyśmiewać pomaganie słabszym, wolontariat, miłosierdzie, stawanie w czyjejś obronie gdy dzieje mu się krzywda
    doceń 10
    • Hydrus
      26.01.2016 15:49
      Czyli wegetarianizm, to najprawdziwsza religia. A wegetarianie, to zbawcy świata. Większej głupoty już dawno nie czytałem.
      doceń 19
      • anna
        27.01.2016 01:47
        Zbawcę znam tylko jednego i jest nim Jezus Chrystus ale być może gustujemy w różnych lekturach, w końcu ja jestem tylko wegetarianką. Etyka i moralność nie muszą się wiązać z kultem religijnym
        doceń 5
        0
    • bibij
      27.01.2016 08:27
      Co ma jedzenie zwierząt do etyki i moralności?
      Według Ciebie to że Pan Bóg kazał św. Piotrowi zabijać i jeść zwierzęta oznacza, że jest nieetyczny i niemoralny?
      • JAWA25
        20.06.2017 23:49
        wcale nie chodziło tam o zabijanie, to tylko wizja Piotra nt nawrócenia pogan
        doceń 2
        0
  • Mi
    26.01.2016 16:32
    No dopsz... a teraz dawaj pan o rowerzystach...
    doceń 11
  • asti
    26.01.2016 16:38
    dlaczego to obraza wegetarian, wegan?? to bardzo proste bo wegetarianie czy tez weganie nie postrzegaja miesa jako miesa tylko cos wiekszy obraz calosci, czyli zwierze ktore cierpialo i zostalo zabite zeby ktos mogl zaspokoic swoje kubki smakowe a pozniej wydalil to w kibel, wiec malo to humorystyczne kiedy zwierze cierpi a ktos robi sobie z tego zarty
    • sp
      27.01.2016 12:26
      Cała przyroda na tym polega, że się coś spożywa i wydala niepotrzebne resztki. Czy należy więc czuć obrzydzenie do całej przyrody, czy tylko do człowieka, bo nie rozumiem Twojego stanowiska?
      doceń 8
  • maria
    26.01.2016 17:54
    Dziwię się, że na portalu chrześcijańskim powstaje tego typu tekst.
    Osobiście jestem chrześcijanką i weganką i w żaden sposób nie mogę zrozumieć jak można pogodzić 5.przykazanie z jedzeniem mięsa? Znając prawdę o realiach, w jakich hoduje i zabija się zwierzęta? Gdzie tu dobroć?> Gdzie miłosierdzie tak podkreślane w naszej religii? Tłumaczę sobie jedynie ten fakt dysonansem poznawczym...Po prostu większość ludzi nie chce i nie potrafi przyjąć do wiadomości jak naprawdę wygląda rzeczywistość, bo wiązałoby się to z prawdziwą zmianą życia, a nie tylko głoszeniem pustych frazesów
    doceń 16
    • ABC
      26.01.2016 18:17
      Większość ludzi czyni sobie ziemię poddaną a nie przejmuje bzdurami. Zwierzęta nie posiadają nieśmiertelnej duszy i dlatego są doskonałym pokarmem dla człowieka. 5 przykazanie dotyczy ludzi a nie materii ożywionej. Równie dobrze mogła by Pani powiedzieć, że jak można pogodzić 5 przykazanie z jedzeniem roślin, czy zabijaniem bakterii w trakcie czyszczenia łazienki.
      Człowiek ma prawo jeść mięso. Co więcej ten sam Bóg, który dał Przykazania zarządał też składania ofiar ze zwierząt.
      Nie należy żadnej istocie zadawać niepotrzebnego cierpienia, ale nie można popadać w skrajności.
      doceń 24
      • Człek
        26.01.2016 18:34
        Dz 10.11-13... Tak jakby w tym miejscu kończy się tłumaczenie wegetarianizmu Pismem Świętym...
        doceń 7
        0
      • noriko2
        26.01.2016 19:14
        Czy Ty siebie czytasz? Czy rozumiesz co piszesz?
        "czyńmy sobie ziemię poddaną", "człowiek ma duszę, a zwierzę nie więc mamy je zjadać"!
        Między zwierzęciem (którym również jest człowiek) a rośliną czy bakterią jest taka różnica, że ono cierpi, bo posiada ośrodkowy układ nerwowy (mózg) gdzie koncentrują się i przetwarzają wszyskie sygnały odbierane z zewnątrz.
        Proszę wytłumacz mi co to znaczy, że "Człowiek jest koroną stworzenia". Dla mnie to bełkot osoby, która jest megalomanem, narcyzem bez dystansu do siebie i empatii. Płakać się chce, że człowiek zamienia się w tak potworny gatunek.
        doceń 11
        0
      • chrześcijanaa3
        26.01.2016 19:28
        Człowiek - korona stworzenia
        To wynika z Biblii i całej chrześcijańskiej religii. To człowieka Bóg stworzył na swój obraz i podobieństwo, to jemu kazał czynić ziemię poddaną, to jemu dał nieśmiertelną duszą i to za niego umarł na krzyżu. A nie za zwierzątka
        Sorry, jeśli masz z tym problem i uważasz, że to megalomania i brak empatii, to masz problem z wiarą, bo to tak jakbyś to zarzucał Bogu.
        doceń 11
        0
      • maria
        26.01.2016 19:55
        Dokładnie... płakać się chce, widząc jak ludzie na swój sposób interpretują zasady moralne. Czynienie sobie ziemi poddaną nie oznacza KRWAWEGO wykorzystywania i eksploatowania według własnego widzimisię, ale TROSKĘ o nią, o innych ludzi i istoty słabsze, nie umiejące się same obronić. Jeśli stosujemy argumenty na poziomie przedszkola i nie widzimy różnicy pomiędzy bakterią i rośliną, a zwierzęciem - kręgowcem o wykształconym układzie nerwowym i świadomości, to nie wiem czym to tłumaczyć? Ignorancja? Głupota? Czy ludzie naprawdę nie umieją wskazać różnicy pomiędzy rośliną a kręgowcem? Ponadto komentowanie czegoś, jeśli nie ma się bladego pojęcia o sprawie jest co najmniej nie na miejscu. Proszę iść odwiedzić na jeden dzień rzeźnię, prześledzić drogę zwierzęcia od urodzenia na stół i wtedy się wypowiadać o prawie do jedzenia mięsa. Zwierzęta cierpią przez całe swoje życie, niepotrzebnie i nie widzę w rezygnacji z brania udziału w tym procederze jakiejkolwiek skrajności.Gdyby ludzie "nieco częściej używali wyobraźni" nie mogliby zasnąć ze świadomością, co dzieje się codziennie, ukryte przed ich oczami. Warto się wykazać większą świadomością i nie stosować infantylnych argumentów typu "roślinki też czują", "ale bozia kazał jeść mięsko", "zwierzęta są po to żeby je jeść" czy "muszę zjeść kotlecika schabowego na obiad bo umrę bez niego".
        doceń 9
        0
      • ABC
        26.01.2016 20:38
        Jak napisałem wcześniej, nie należy niczemu zadawać niepotrzebnego cierpienia. Ale prawdą jest, że człowiek (przynajmniej z perspektywy Katolickiej) jest czymś więcej niż najmądrzej wyglądające zwierze. Dlatego człowiek ma wszelkie prawo do tego by się tym zwierzęciem pożywić.
        Czynienie ziemi poddanej nie oznacza, że mam się troszczyć o każdą świnię. Świnia, choć to poczciwe i sympatyczne zwierze służy do tego by ją zjeść.
        Pan Jezus jadł mięso to dlaczego my nie mamy jeść?
        Jak ktoś nie lubi to niech nie je ale nie róbmy z tego ideologii a co gorsza fałszywej religii.
        A tak na poza tym, jestem ciekaw jaki procent obrońców praw zwierząt nie ma nic przeciwko aborcji i eutanazji. Nigdy jeszcze nie widziałem, by zieloni, weganie albo inni "obrońcy" protestowali pod klinikami aborcyjnymi i bronili ludzi tak zaciekle jak bronią zwierząt.
        doceń 16
        0
    • sword
      26.01.2016 20:35
      sword
      No to idź już jeść tę trawę i przestań jęczeć :) A potem idź z misją do wszystkich zwierzątek mięsożernych i nawracaj je na wegetarianizm :) Powodzenia!
      doceń 15
    • sp
      27.01.2016 12:37
      @maria

      Każdy Twój ruch, czy oddech, może okazać się śmiertelnym zagrożeniem dla tysięcy mikroorganizmów. Pytanie o to, jak swoje istnienie godzisz z V przykazaniem nie będzie jednak pochodzić od Stwórcy, tylko od diabła, który chce Twojego unicestwienia. Niestety wiele motywacji "wege" (nie wszystkie) jest takiego pochodzenia.
      doceń 7
  • Eugeniusz_Pomorze_
    26.01.2016 18:29
    Gdyby wegetarianie nieco częściej używali wyobraźni, to pojmowaliby, że nie tylko proces zabijania większych zwierząt sprawia ból zabijanym zwierzętom, ale każdy proces przygotowywania czegokolwiek do jedzenia wiąże się z uśmiercaniem nie tylko roślin, ale i najróżniejszej mikro- i nie tylko mikrofauny, a to także łączy się przecież z cierpieniem...!

    Zamiast skupiać się na rzekomej wyższości kuchni wegetariańskiej nad naturalną, może warto byłoby zastanowić się nad wprowadzeniem do swej diety odrobiny rzeczywistego chrześcijańskiego... postu.

    Odrobina takiego postu wystarczy, bo nie chodzi o jakąś nową formę religii, ale o odpowiedź na Bożą Miłość...



    doceń 13
  • jaglana
    26.01.2016 20:14
    Porównywanie memów miałoby sens, gdyby na pierwszym były jakieś bure masy oklapniętych warzyw... Przecież to mięso z drugiego mema Tefal wygląda ohydnie! Jem mięso i ogromne ilości warzyw i owoców ale takiego czegoś z drugiego obrazka nie wzięłabym do ust! To nie wygląda smakowicie...i może dlatego tyle negatywnych komentarzy
    • Hydrus
      27.01.2016 15:30
      A dla mnie ten kawał mięsa wygląda bardzo smakowicie. Za to, niedobrze mi się robi na myśl o jedzeniu kiełków albo soi.
      doceń 3
  • sword
    26.01.2016 20:29
    sword
    Oni zrobili sobie z tego religię i dlatego tak pajacują. Postawili zwierzęta nad ludźmi to czego można się spodziewać(?). Poza tym jakoś dziwnie idzie to przeważnie w parze z tęczowymi, proaborcjonistami i innymi tragicznymi w skutkach przekonaniami. Kto ma uszy niechaj słucha...
    doceń 16
    • dumb
      26.01.2016 22:33
      Prawda. Moi znajomi wegetarianie, skądinąd mili i kulturalni, opowiadali mi jak bardzo cierpią przechodząc koło sklepu mięsnego. Że czują ból fizyczny na myśl o cierpieniu zwierząt. Zarazem jednak popierają aborcję na życzenie, bo to przecież zlepek komórek, a poza tym planeta jest przeludniona.
      doceń 16
  • bajker cykacz
    27.01.2016 08:20
    wege-mordercy ! przestańcie zabijać rośliny ! Możecie jeść tylko to co spadnie na ziemię samo (marchew i burak odpada - bo nie spadnie). Zanim zgnije w trawie...
    doceń 6
  • Zych
    27.01.2016 17:30
    Dzielić, dzielić, dzielić...wszystkich i wszystko. Nie potraficie się zjednoczyć?
    Więcej dystansu luuuudzieeee!!!
    • Hydrus
      27.01.2016 21:58
      Zgadzam się z Tobą - więcej dystansu. Do siebie i do innych.
      doceń 2
  • im
    27.01.2016 19:55
    Żeby dostarczyć soję wegetarianom zamiast mięsa, wycina się lasy (dżunglę amazońską) i na ich miejscu uprawia się właśnie soję.
    Ile zwierząt ginie z tego powodu, bo nie mają gdzie żyć?
    Z soji robi się kotlety, mleko itp. dla wegetarian.
    • dumb
      27.01.2016 21:02
      @im
      Obawiam sie, że jesteś nieco nie w temacie. Prawdziwy wege (a nie podrabiany) nie je soi, bo soja jest GMO. Amarantus też już niemodny (jadało się go w latach 2010-2014). Orkisz pojawia się i znika, podobnie jak ocet jabłkowy. Obecnie jada się nasiona chia, jagody goja i spirulinę.
      :)
      doceń 2
  • audio
    28.01.2016 14:45
    Akurat muszę kupić patelnię, teraz już wiem, jaką :)
    doceń 4
  • nikodem1306
    28.01.2016 18:29
    Jezus nakarmił około 5 tysięcy ludzi, mając tylko 5 chlebów i 2 ryby, które cudownie rozmnożył (Mt 14, 13-21).
    Nakarmił także około 4 tysiące ludzi, cudownie rozmnażając 7 chlebów i "parę rybek" (Mt 15, 32-39).

    Pytanie do wegetarian: jeżeli w spożywaniu mięsa zwierzęcego jest coś niewłaściwego moralnie/etycznie, dlaczego Jezus nie poprzestał na rozmnożeniu samego tylko chleba?
    • JAWA25
      20.06.2017 23:46
      "Jeden jest zdania, że można jeść wszystko, drugi, słaby, jada tylko jarzyny. Ten, kto jada wszystko, niech nie pogardza tym, który nie wszystko jada, a ten, który nie jada, niech nie potępia tego, który jada (Rz 14,2n). "Niechaj więc nikt was nie osądza z powodu jedzenia i picia, bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu" (Kol 2,16) "A przecież pokarm nie przybliży nas do Boga. Ani nie będziemy ubożsi, gdy przestaniemy jeść, ani też jedząc nie wzrośniemy w znaczenie" (1 Kor 8,8)
      doceń 2
  • rekin
    28.01.2016 20:10
    Katolicy dziela się na zdroworozsądkowych i wielbicieli Kucharczaka
    doceń 7
  • Anna
    30.01.2016 20:06
    Stygmatyczka Teresa Neuman, która miała zaszczyt widzenia"nowej Ziemi" powiedziała,że nikt tam nie jadł mięsa, gdyż wszystko było doskonałe. Jedzenie mięsa nie jest złe, ale niejedzenie jest lepsze;-)
    • nikodem1306
      31.01.2016 13:16

      Gdyby tak myślały ludy pasterskie, to by nie przetrwały ;-)
      Ja zaufam jednak Pismu Świętemu, a konkretnie słowom skierowanym do Świętego Piotra, opisanym w Dziejach Apostolskich:

      "Następnego dnia, gdy oni byli w drodze i zbliżali się do miasta, wszedł Piotr na dach, aby się pomodlić. Była mniej więcej szósta godzina. Odczuwał głód i chciał coś zjeść. Kiedy przygotowywano mu posiłek, wpadł w zachwycenie. Widzi niebo otwarte i jakiś spuszczający się przedmiot, podobny do wielkiego płótna czterema końcami opadającego ku ziemi. Były w nim wszelkie zwierzęta czworonożne, płazy naziemne i ptaki powietrzne. «Zabijaj, Piotrze i jedz!» - odezwał się do niego głos." (Dz 10, 9-13)

      • JAWA25
        20.06.2017 23:51
        pominłąś nastepne zdanie, chodziło o symboliczne zniesienie podziału na Żydów i pogan
        doceń 2
        0
  • gosc portalu
    01.02.2016 12:30
    52 komentarze a nikt jakoś nie zauważył, że obrazek Tefala (w przeciwieństwie do obrazka pokazanego przez p.Wojciecha) jest po prostu... nieapetyczny!
    Gdyby to mięsko było podane z ziemniaczkami, z kolorowymi jarzynami itd - palce lizać. Ale co jest apetycznego w kawałku niedopieczonego mięsa?
    (Co do ogólnej wymowy artykułu to się zgadzam - źle się dzieje, kiedy ludzie się dzielą i skaczą sobie do oczu w imię obrony wartości. Jak słusznie ktoś zauważył cytując Teresę Neumann - jedzenie mięsa nie jest złe, ale niejedzenie jest lepsze :) )
    doceń 3
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Wojciech Teister

Redaktor serwisu internetowego gosc.pl

Dziennikarz, teolog. Uwielbia góry w każdej postaci, szczególnie zaś Tatry w zimowej szacie. Interesuje się historią, teologią, literaturą fantastyczną i średniowieczną oraz muzyką filmową. W wolnych chwilach tropi ślady Bilba Bagginsa w Beskidach i Tatrach. Jego obszar specjalizacji to teologia, historia, tematyka górska.

Kontakt:
wojciech.teister@gosc.pl
Więcej artykułów Wojciecha Teistera

Zobacz także