Na tym niezwykłym malowidle artysta umieścił obok siebie kilka kluczowych biblijnych scen, chronologicznie rozpoczynających się zmartwychwstaniem Jezusa, a kończących się zesłaniem Ducha Świętego.
Mistrz ołtarza w Schöppingen Zmartwychwstanie, Wniebowstąpienie i Zesłanie Ducha Świętego tempera na desce, ok. 1449 Kościół św. Brykcjusza, Schöppingen (Niemcy)
Oglądanie rozpoczynamy od dołu kompozycji. Chrystus odziany w czerwony płaszcz, dzierżący chorągiew zwycięstwa nad śmiercią, właśnie wychodzi z grobu. Strażnicy śpią przy zgaszonym ognisku, a anioł podtrzymuje odsuniętą płytę nakrywającą sarkofag. Z prawej strony do grobu zbliżają się trzy kobiety niosące flakoniki z wonnościami, by namaścić ciało zmarłego Jezusa. Z lewej strony powyżej, jednej z nich – Marii Magdalenie, ukazuje się Zmartwychwstały w stroju ogrodnika. Górną część malowidła zajmuje wniebowstąpienie Jezusa (z lewej) i zesłanie Ducha Świętego (z prawej).
Obraz jest prawym skrzydłem tryptyku ołtarzowego, na którym nieznany z imienia artysta z niemieckiej Westfalii, zwany Mistrzem ołtarza w Schöppingen, przedstawił najważniejsze chwile ziemskiego życia Jezusa. Na zamkniętych skrzydłach ołtarza umieścił zwiastowanie i Boże narodzenie. Po otwarciu centralna, największa część przedstawia ukrzyżowanie wraz z czterema scenami męki Pańskiej: drogą krzyżową, rozdzieleniem szat, złożeniem do grobu i zejściem Chrystusa do otchłani. Na lewym skrzydle widzimy natomiast pojmanie Chrystusa, biczowanie, nałożenie korony cierniowej i umycie rąk przez Piłata po wydaniu wyroku.
Obejrzenie całości tryptyku pozwalało wiernym, również tym niepiśmiennym, na kontemplację najważniejszych fragmentów Nowego Testamentu. W średniowieczu powstawało wiele takich dzieł ilustrujących teksty odczytywane podczas liturgii. Tryptyk z Schöppingen należy do najlepszych.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.