Kormorany trzy

Tomasz Rożek Tomasz Rożek

|

GN 49/2017

publikacja 07.12.2017 00:00

Mieliśmy po wojnie trzy kolejne Kormorany. Pierwszy był radziecki, drugi wybudowano w Polsce, ale na podstawie radzieckich planów. Trzeci jest całkowicie polski. I jest najnowocześniejszy w tej klasie okrętów.

Kormoran jest całkowicie polską, nowoczesną konstrukcją. Kormoran jest całkowicie polską, nowoczesną konstrukcją.
Roman Jocher /PAP

Historia trzech Kormoranów jest symboliczna. Jak w soczewce skupiają się w niej dzieje polskiej armii. Pierwszy Kormoran pływał pod banderą Marynarki Wojennej od 1946 do 1959 roku. Drugi rozpoczął służbę w 1964, a zakończył w 1993 roku. Cała epoka, nie tylko w polityce, ale także w technologii. Takich trałowców mieliśmy kilkanaście. I choć wiele razy doposażane czy przerabiane, zawsze były w tyle za zachodnimi konstrukcjami. Obydwa Kormorany były trałowcami, czyli okrętami przeznaczonymi do oczyszczania akwenów ze stawianych przez wroga min. To oczyszczanie odbywa się za pomocą ciągniętych za okrętem trałów, czyli sieci czy urządzeń służących do detonacji ładunków.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.