Nowy numer 13/2024 Archiwum

Przesłuchanie na cmentarzu

Francisco de Goya y Lucientes „Cud świętego Antoniego”, fresk, 1798, kopuła kościoła San Antonio de la Florida, Madryt

Straszną wiadomość z rodzinnej Lizbony otrzymał pewnego dnia w Padwie św. Antoni. Jego ojca oskarżono o zamordowanie człowieka. Święty poprosił Boga o pomoc i natychmiast został przez aniołów przeniesiony do Portugalii. Bezskutecznie próbował przekonać sędziów o niewinności ojca. Wreszcie, zdesperowany, nakazał ekshumację zamordowanego. Na cmentarzu, gdzie zgromadziły się od razu tłumy ciekawskich, nakazał trupowi powiedzieć na głos, kto go zamordował. Nieboszczyk ożył i oczyścił z zarzutów ojca św. Antoniego.

Tę opowieść przedstawił Goya we wnętrzu kopuły madryckiego kościoła pod wezwaniem św. Antoniego. Święty, w habicie i z aureolą, stoi u dołu obrazu, nieco po prawej stronie. Oczy widza skupiają się od razu na jego sylwetce, największej i najwyraźniej przedstawionej. Wskrzeszony nieboszczyk, nagi, siedzi z prawej strony, niedaleko świętego, podtrzymywany przez grabarza. Nad nim widać rodziców Antoniego. Święty wskazuje palcem na swego ojca, przesłuchując ofiarę zbrodni.

Kompozycja wypełniona jest mieszkańcami miasta, którzy przyszli zobaczyć cud. Zgromadzeni są oni przy balustradzie otaczającej obraz, namalowanej u podstawy kopuły. Obraz oświetla naturalne światło z latarni kopuły.

Również ściany kościoła San Antonio de la Florida są pokryte freskami Goi. Wszystkie malowidła powstały na zamówienie króla Hiszpanii Karola IV.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Leszek Śliwa

Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”

Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.

Kontakt:
leszek.sliwa@gosc.pl
Więcej artykułów Leszka Śliwy