Wielki Post, który rozpoczynamy Środą Popielcową, nawiązuje do czterdziestodniowego pobytu Chrystusa na pustyni. Zbawiciel poddał się temu dobrowolnie na początku swej publicznej działalności.
Powyższy obraz zaprezentowano po raz pierwszy w grudniu 1872 r. w Sankt Petersburgu, na wystawie grupy artystycznej Pieriedwiżników, do której należał Iwan Kramskoj. „Chciałem przedstawić dramatyczną chwilę wyboru dokonywanego przez Chrystusa” – tłumaczył później sam artysta. Jezus wiedział, że misja, którą podejmuje, będzie się dla Niego wiązać z niewyobrażalnym cierpieniem. Poważna twarz i kurczowo ściśnięte dłonie sygnalizują wewnętrzną walkę, którą musiał stoczyć jako człowiek. Artysta zrezygnował z konwencjonalnego motywu kuszenia przez szatana. Oświetlone zimnymi promieniami zachodzącego słońca surowe skały budują jednak przejmujący nastrój zmagań duchowych.
Dostępna jest część treści. Chcesz więcej?
Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.
Zastępca sekretarza redakcji „Gościa Niedzielnego”
Prowadzi stałą rubrykę, w której analizuje malarstwo religijne. Ukończył historię oraz kulturoznawstwo (specjalizacja filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Przez rok uczył historii w liceum. Przez 10 lat pracował w „Gazecie Wyborczej”, najpierw jako dziennikarz sportowy, a potem jako kierownik działu kultury w oddziale katowickim. W „Gościu Niedzielnym” pracuje od 2002 r. Autor książki poświęconej papieżowi Franciszkowi „Franciszek. Papież z końca świata” oraz książki „Jezus. Opowieść na płótnach wielkich mistrzów”, także współautor dwóch innych książek poświęconych malarstwu i kilku tomów „Piłkarskiej Encyklopedii Fuji”. Jego obszar specjalizacji to historia, historia sztuki, dawna broń, film, sport oraz wszystko, co jest związane z Hiszpanią.