Nowy numer 13/2024 Archiwum
  • Gość
    01.05.2017 08:11
    Zamiast 1 maja świątecznym dniem powinno być Wniebowstąpienie, które powinno znowu być obchodzone w czwartek, a nie w niedzielę. Szkoda, że katolicki redaktor Dzień Matki stawia wyżej niż Wniebowstąpienie.
    doceń 13
    • JAWA25
      01.05.2017 11:22
      ustalanie daty święta kościelnego jest sprawą Kościoła
      doceń 31
    • Gość
      02.05.2017 21:57
      po co zatem święto 3 Maja, nie szkoda utraconych dochodów z pracy
      doceń 12
  • Gość
    01.05.2017 08:12
    Święte słowa panie redaktorze - robol jest od roboty , nie od świętowania.
    doceń 28
    • p2p
      01.05.2017 22:03
      A słyszałeś człowieku o miłości bliźniego? Chyba nie...
      • Gość 08:12
        04.05.2017 09:33
        Swoim wpisem chciałem pokazać jakie podejście do robotników ma redaktor.
        doceń 28
        0
      • JAWA25
        19.06.2017 12:45
        widocznie komuś trzeba to tłumaczyć
        doceń 28
        0
  • Gość
    01.05.2017 08:12
    Należy też pamiętać, że na większości obecnych ziem polskich świętowanie 1 maja zostalo wprowadzone już za Hitlera.
    • JAWA25
      19.06.2017 12:58
      należy pamiętać że w 1920 było Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych o zawieszeniu ograniczeń, dotyczących pochodów i zebrań w dniu 1 maja http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19200340198
      doceń 28
  • TomaszL
    01.05.2017 08:26
    Gdyby nie wolny 1 maja, to nie byłoby tzw. długiego weekendu cokolwiek to znaczy.
    Mnie bardziej denerwuje 2 maja, gdy normalny dzień pracy zamienia się nieformalnie w wolną "sobotę". Szkoły nie pracują, komunikacja miejska jak w sobotę. I jak 2 maja normalnie pracować?
    doceń 12
  • Gość
    01.05.2017 08:54
    Czcimy św Józefa - opiekuna Jezusa i oblubieńca Maryi, który co najmniej dwukrotnie uratował dla nas Zbawienie. Jezus jest zadowolony.
    doceń 10
    • Gość
      01.05.2017 09:10
      To z Góry było ukartowane :-)
      doceń 5
    • Bartosik
      01.05.2017 11:26
      Z tym że to jest raptem wspomnienie (i to dowolne - tylko w diecezji katowickiej jest świętem), więc w mało którym kościele pewnie będzie wspominany. Lepiej by było świętować uroczyście 19 marca, z dniem wolnym od pracy (zresztą uroczystość św. Józefa jest w prawie kanonicznym przewidziane jako święto nakazane - u nas niestety "zniesione" - można by to wreszcie zmienić).
      • Maryjny
        01.05.2017 21:48
        Od ustanowienia w 1955 roku aż do reformy kalendarza w 1969 dzień świętego Józefa Rrzemieślnika był obchodzony jako uroczystość 1 klasy. Myślę że w tym leży problem - komu aż tak przeszkadzała uroczystość że musiano zegradować ja do wspomnienia i to dowolnego?
        doceń 0
        0
      • Bartosik
        02.05.2017 13:55
        Ja bym się bardziej zastanawiał, komu przeszkadzała uroczystość św. Jozefa, Opiekuna Kościoła (którą Pius zniósł, by wprowadzić to święto, dorabiając ewidentnie świeckiemu świętu teologię). Właśnie to święto byłoby bardziej potrzebne (zważywszy na wyraźny kryzys w Kościele).
        doceń 2
        0
  • Maluczki
    01.05.2017 09:43
    "Po co mamy wolne 1 maja? A kto go tam wie." ---------Jak to po co? Po to aby pokazać Polakom kto ma w Polsce prawdziwe święto! Wszystkie świątynie mamony zamknięte, nikt nie pracuje, pełny luz i spontan! ----------PS. Co by było, gdyby tak ktoś wyszedł na ulice w koszulce z Adolfową gębą na piersiach, choć komuniści maja na koncie więcej zamordowanych i zamęczonych ludzi?
  • JAWA25
    01.05.2017 10:20
    bardzo uwiera dzień wolny bo lepiej byłoby pracować. "Te przymusowe masówki" przecież już należą do przeszłości zatem nad czym redaktor ubolewa? "może dobrze byłoby wolne zrobić w jakiś inny dzień" niech redaktor przeprowadzi referendum a na znak protestu niech w dniu wolnym ostentacyjnie rusza do pracy "Co, nie dałoby się?"
    doceń 36
  • JAWA25
    01.05.2017 10:45
    święto dużo starsze niż bolszewia która je przywłaszczyła (bolszewicy bywało że świętowali je... pracą, niby "ochotniczą", w 1920 pełnomocnikiem ds. ogólnopaństwowego "subotnika" pierwszomajowego był Żelazny Feliks, praca ochotnicza, a spróbuje kto nie przyjść...) "Darujmy sobie gadanie o strajku w Chicago w 1886 roku i o ówczesnych postulatach ośmiogodzinnego dnia pracy" a może ten 8 godzinny dzień pracy też niedobry? Polska wprowadziła go zaraz po 11 listopada, jeszcze przed powstaniem Międzynarodowej Organizacji Pracy przez komuchostwo znienawidzonej (co ma to do sprawy? to, że mógłby redaktor o tym napisać zamiast wydziwiać) "Na zdjęciu marsz SLD w Warszawie 1 maja 1912 r." poważnie? to stare zdjęcie strasznie być musi a nie wygląda. No, tak niedobry ten Ch... guevara, za to jak biskup Rzymu składa kondolencje po Fidelu redaktor Kucharczak pisze "dzięki Ci Panie za Papieża Franciszka" http://gosc.pl/doc/3747056.Cztery-lata-Franciszka
    doceń 35
  • Magegnac
    01.05.2017 10:58
    Błąd w podpisie zdjęcia - gdzie tam SLD w 1912?
    doceń 25
  • JAWA25
    01.05.2017 11:14
    Zamiast 22 lipca jest 11 listopada.
    Święto Wojska zamiast 12 października jest 15 sierpnia.
    Zamiast Święta MO 7 października Święto Policji 24 lipca (rocznica powołania Policji w 1919).
    Dzień Zwycięstwa 8 maja (zamiast 9 maja jak w Rosji), prócz tego świętem przestała być rocznica "rewolucji październikowej" 7 listopada. Tego wszystkiego redaktor nie dostrzega?
    doceń 31
  • Przedsiębiorca
    01.05.2017 13:13
    A może zamiast postulować bzdurne pomysły i dorabiać do wszystkiego ideologię, należałoby zlikwidować zupełnie bez sensu przywrócony dzień wolny w Trzech Króli ?? To są dopiero straty dla gospodarki i wszystkich nas. Kraj cały zamiera przed wigilią i wraca do życia dopiero ok 10 stycznia .
    doceń 25
  • Gość
    01.05.2017 16:31
    Patrzę na zdjęcie i oczom nie wierzą. Jeśli to zdjęcie z jakiejś publicznej manifestacji to ja się pytam gdzie jest policja, która toleruje promocję faszystowsko-bolszewickich symboli? Czy żyjemy w państwie prawa? A jeśli na sztandarze byłby hakenkreuz?
    doceń 16
  • MichałObrębski
    01.05.2017 16:43
    Panie Redaktorze,
    Dziś rano, pierwszego maja, swój tekst wyjął mi Pan z ust. Chyba nigdy nie zgadzałem się z Panem aż tak bardzo jak tym razem.
    Oczywiście, że pierwszy maja jako święto to niepotrzebny komunistyczny relikt! Zgadzam się również, że Pana słowa będą niepopularne; postkomunie się nie spodobają. Nie sądzę, by Radio Maryja i spółka w najbliższym czasie wystąpiło z wnioskiem o przejście święta pracy na śmietnik historii.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał Obrębski
  • Gość
    01.05.2017 17:43
    O wow znaczy Austria, Finlandia, Belgia, Francja, niektóre kantony Szwajcarii, etc. też były (nawet o tym nie wiedząc) w bloku wschodnim?
    No ale oczywiście jak ktoś ma wnioskowanie: święto pracy = robotnicy = komunizm = in vitro = antykoncepcja = gender = cywilizacja śmierci, to się poradzić nic nie da.
    doceń 33
  • Gość
    01.05.2017 19:50
    ale naciągany tekst... Przed momentem czytałem na waszym portalu, że Watykan ma wolne 1 maja, a my mamy nie mieć?! Dlaczego? Dajcie spokój naprawdę. To że PRL przywłaszczył sobie to święto nie znaczy wcale, że ludzie pracy nie mogą mieć swojego święta i wolnego dnia...
    doceń 34
  • Gość
    01.05.2017 20:57
    Jeszcze kilka takich swiat bedzie mial redaktor do opisania. Np. Nowy rok - czemu ma sluzyc poza leczeniem kaca? Tzw lany poniedzialek to po prosti kolejny dzien wielkiego obzarstawa, podobnie tzw drugi dzien swiat czyli 26 grudnia.
    doceń 34
  • Marcin
    01.05.2017 21:10
    Sam dziś zastanawiałem się nad moralnością obchodzenia przez państwo święta wprost wywodzącego się z komunizmu. Tak samo wywieszanie flag w oknach już 1 maja jest co najmniej niesmaczne.
  • Gość
    02.05.2017 11:25
    1912 i takie kolorowe zdjęcie?;)
    doceń 25
  • Magegnac
    02.05.2017 12:16
    A SOLIDARNOŚĆ świętowała święto pracy przez modlitwę za wstawiennictwem św. Józefa w Kaliszu
    • Gość
      02.05.2017 12:30
      Podobno min. Kempa urządziła w kościele (podczas tych uroczystości) swego rodzaju briefing.
      doceń 16
  • Gość
    02.05.2017 12:54
    Homilio - referat wygłosiła pewna działaczka partyjna.
    doceń 9
  • Gość
    02.05.2017 13:06
    Pytanie o sens świętowania tego dnia proszę kierować do Watykanu - 1 maja jest również dniem wolnym od pracy w Stolicy Apostolskiej (chyba że szanowny redaktor uważa że papież nie dorasta Mu do pięt w gorliwości religijnej.
    doceń 36
  • Anna W
    02.05.2017 18:16
    Wiele krajow obchodzi Swieto Pracy. W USA akurat obchodza na poczaku wrzesnia. U nas jest to 1 maja, tak jak w wielu innych krajach Europy. Nie ma niczego zlego w swietowaniu dnia pracownika, w upominaniu sie o prawa pracownicze. Nie wszystko co w Polsce istnialo za komunizmu bylo zle. Jak Pana dzien wolny uwiera to niech Pan pojdzie na wolontariat. W szpitalach i hospicajach chetnie skorzystaja.
    doceń 35
  • gut
    02.05.2017 19:48
    Pozwolę się podzielić tym, że wiem, że 1 maja miał zastąpić, zdetronizować święto 3 maja z wiadomych względów. Ale, Panu Bogu dzięki, że tak się nie stało. ♰
    doceń 9
  • Gość_Misio
    02.05.2017 21:05
    Niestety to święto może mieć również drugie dno, bardzo antychrześcijańskie, a że Kościół uczcił tu Józefa Robotnika to dobrze, ja tam wolę czcić Św. Józefa 19.03. P.s. Może to błąd, że nie świętuję 1 maja? Ale jakoś po komunie nie mogę...
    doceń 5
  • Polka
    02.05.2017 22:37
    Panie redaktorze , jesli dla Pana Swieto Pracy jest tylko reliktem z czasow komuny to ma Pan wiedze historyczna bardzo malutka . Czyzby reszta panstw Europy Zachodniej gdzie 1 maja jest dniem wolnym od pracy (a jest ich niemalo) holdowala rowniez komunie ? W Europie Zachodniej obchodzi sie swieto 1 maja jako szacunek dla ludzi pracy . Czyzby Pan az tak pogardzal ludzmi pracy , ze wedlug Pana nie nalezy im sie to swieto , robole do roboty ?
    doceń 42
    • Gość
      03.05.2017 17:42
      (...) Czyzby reszta panstw Europy Zachodniej gdzie 1 maja jest dniem wolnym od pracy (a jest ich niemalo) holdowala rowniez komunie ?(...) Oczywiście, socjalizm w Europie Zachodniej ma sie bardzo dobrzem a nawet coraz lepiej. Duża część bolszewickiego programu jest tam realizowana.
      • JAWA25
        19.06.2017 12:51
        o czym fantazjujesz?
        doceń 33
        0
    • elle
      04.05.2017 12:34
      W kazda niedziele jest swieto pracy ...
      • Polka
        07.05.2017 19:50
        Kazda niedziela to swieto pracy ? Ciekawe , dla mnie kazda niedziela to dzien wolny od pracy , zeby swiecic Boga , ale zeby swieto pracy zaraz , to cos nowego .
        doceń 11
        0
  • Gość
    03.05.2017 13:43
    Komuniści przywłaszczyli sobie ten dzień, ale powoli zaczyna on nabierać również normalnego znaczenia dla człowieka, który ceni swoją pracę i jednocześnie chce być w niej godnie traktowany. Miejmy też na uwadze, że drogę komunizmowi utorował właśnie bezduszny - zupełnie niechrześcijański - wyzysk człowieka przez człowieka.
    doceń 36
  • JAWA25
    19.06.2017 12:44
    "Po co mamy wolne 1 maja? A kto go tam wie. Od upadku komunizmu nie usłyszałem nigdy jakiegoś logicznego uzasadnienia dla tego faktu." a po co w http://info.wiara.pl/doc/3671538.A-mury potraktowano starego stalinowca baumana jakby był autorytetem ? z tego powodu redaktor jakoś szat nie rozdziera. A w http://gosc.pl/doc/2345671.Komuchy-przeprosily towarzysz redaktor na własną rękę beatyfikował jarulescu. Peerelowski chwyt "dwie miary".
    doceń 36
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Franciszek Kucharczak

Dziennikarz działu „Kościół”

Teolog i historyk Kościoła, absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, wieloletni redaktor i grafik „Małego Gościa Niedzielnego” (autor m.in. rubryki „Franek fałszerz” i „Mędrzec dyżurny”), obecnie współpracownik tego miesięcznika. Autor „Tabliczki sumienia” – cotygodniowego felietonu publikowanego w „Gościu Niedzielnym”. Autor książki „Tabliczka sumienia”, współautor książki „Bóg lubi tych, którzy walczą ” i książki-wywiadu z Markiem Jurkiem „Dysydent w państwie POPiS”. Zainteresowania: sztuki plastyczne, turystyka (zwłaszcza rowerowa). Motto: „Jestem tendencyjny – popieram Jezusa”.
Jego obszar specjalizacji to kwestie moralne i teologiczne, komentowanie w optyce chrześcijańskiej spraw wzbudzających kontrowersje, zwłaszcza na obszarze państwo-Kościół, wychowanie dzieci i młodzieży, etyka seksualna. Autor nazywa to teologią stosowaną.

Kontakt:
franciszek.kucharczak@gosc.pl
Więcej artykułów Franciszka Kucharczaka

Zobacz także