Nowy Numer 16/2024 Archiwum
  • ciekawy
    02.10.2015 15:40
    Pan Franciszek pisze:
    "Jeśli chodzi o finansowanie religii przez Kościół, to zauważyć wypada, że Kościół to my – znaczna większość Polaków. I to my, Polacy tworzący Kościół, płacimy podatki – i w ten sposób finansujemy religię w szkole"

    Jeżeli Polacy tworzą Kościół to rozumiem że majątek Kościoła również należy do Polaków, czyż nie panie Franciszku?
    Bo jeżeli nie to teza chybiona.


    doceń 12
    • cb
      02.10.2015 16:09
      do wiernych, dlatego przy parafii jest rada ekonomiczna i parafialna
      • ciekawy
        02.10.2015 17:14
        @cb
        Akurat rada parafialna nie ma nic do kasy.

        Natomiast radę ekonomiczną proboszcz może ale nie musi powoływać i większość probostw w Polsce takiej rady nie posiada.
        Poza tym taka rada jest jedynie "ciałem doradczym" a decyzję i tak podejmuje proboszcz. Już nie wspominam o tym że rada taka nie ma żadnych praw do majątku parafii więc drogi cb najpierw się doucz zanim coś napiszesz.
        doceń 5
        0
    • Mateusz
      02.10.2015 16:39
      Pan Ciekawy pisze:
      "Jeżeli Polacy tworzą Kościół to rozumiem że majątek Kościoła również należy do Polaków, czyż nie panie Franciszku?
      Bo jeżeli nie to teza chybiona."

      Tak, należy. Dlaczego? Bo Kościół to Ci właśnie Polacy. Pozdrawiam
      • ciekawy
        02.10.2015 17:01
        To może Pan Mateusz/Franciszek napisze gdzie Polacy mogą się zgłosić po swoją część majątku?
        doceń 4
        0
      • złośliwiec007
        03.10.2015 14:06
        złośliwiec007
        @ciekawy
        Po swoją część majątku zgłoś się do Najwyższego Sędziego na Sądzie Ostatecznym. On wtedy zasądzi Tobie dokładnie tyle ile Ci się należy. I jestem pewien, że się o tym osobiście przekonasz!
        doceń 4
        0
    • kwazar
      02.10.2015 17:42
      Przykro mi, ale `cb i `Mateusz piszą dyrdymały. Zwłaszcza z tą radą parafialną i ekonomiczną.
      doceń 2
    • kwit na wungiel
      02.10.2015 21:03
      O taaaaak. Ooooo. O rada parafialna. OOOooo.
      Rada ekonomiczna. O tak, o take. Ooo.

      Właśnie. Tak właśnie. Słusznie.

      A @ciekawy jest gupi.
      Fakt, że walnął Nadredaktora z mańki.
      Zamurowało ruskie kakało.

      Na nic tu rady parafialne.
      doceń 2
    • Ajja
      03.10.2015 08:21
      Jasne, że należy do Polaków. I nie tylko - do wszystkich wiernych. Dlatego do kościołów wchodzisz sobie za darmo, nawet jeśli nie dajesz datków na ich utrzymanie.
      doceń 5
    • złośliwiec007
      03.10.2015 14:04
      złośliwiec007
      @ciekawy
      Kościół tworzą przede wszystkim ludzie wierzący. I wtedy Twoja idiotyczna skąd inąd teza dopiero nabiera cech prawdziwości.
      A "co" tworzą Polacy to się "najpierw się doucz zanim coś napiszesz.: ;)
      doceń 3
    • trzinaalli
      05.10.2015 11:36
      Nie myl tutaj Kościoła jako społeczeństwa z instytucjami kościelnymi (parafie). To do tych drugich należy "majątek Kościoła".
      doceń 0
  • gut
    02.10.2015 16:24

    Tytuł materiału trafnie oddaję podjęty temat. :)           Adam Mickiewicz: >>> Bóg sam może świat zniszczyć i drugi raz wystawić, a bez naszej pomocy nie może nas zbawić. <<< ;-)

    >> Coś na ucho: ;-)

    > 60 Minutes with The Sad Violin
    link:

    https://www.youtube.com/watch?v=_R9gVc9ggZg

    > Tina Turner - On Silent Wings [Official Music Video]
    link:

    https://www.youtube.com/watch?v=kleuNs4sb7U

    doceń 1
  • Eugeniusz_Pomorze_
    02.10.2015 17:45
    Jeżeli nam Polakom zależy, żeby Polska stała się jak najszybciej państwem islamskim, to na początek jak najszybciej wyrzućmy z niej właśnie krzyże i religię, a panu Jażdżewskiemu zacznijmy głośno bić brawo i popierajmy go. Za parenaście latek szariat tu będzie panował, jak "ta lala"...
    doceń 13
    • E.
      03.10.2015 15:50
      Mnie się wydaje, że laicyzacja już się dokonała. Na mszy bywa w porywach 40% wiernych. U mnie w szkole są klasy, gdzie na religię uczęszcza 8 osób (na 30). I powiem tak: z obserwacji widzę, że powodem nie jest działanie sił lewackich, ale zwykła obojętność i "brak zainteresowania" (uczniowie mówią najczęściej: nuda).

      A szariatu nie będzie - nie doceniamy przywiązania Europejczyków do hedonizmu. Smutne, ale wydaje mi się, że Europa obroni się przed islamem nie w imię chrześcijaństwa, lecz hedonizmu właśnie.
      • Ajja
        03.10.2015 18:39
        Do wprowadzenia szariatu nie trzeba by większość przeszła na islam. Agresywna mniejszość rzędu kilku procent sterroryzuje resztę i wymusi stosowanie się do ich zasad. Hedonistów też przymusi.
        doceń 4
        0
  • ciekawy
    02.10.2015 18:15
    Odpowiedziałem p. Mateuszowi i cb.
    Widzę że cenzor już działa :)
    doceń 1
  • bisnetus
    03.10.2015 00:20
    Wolność wyznania i prawo rodziców do wychowywania swoich dzieci zgodnie ze swoimi zapatrywaniami to są podstawowe prawa człowieka i prawa konstytucyjne w Polsce. Zatem gdyby nawet w Polsce było tylko 10% katolików życzących sobie religii w szkole i 90% ateistów to szkoła w państwie cywilizowanym kultury europejskiej powinna zagwarantować dzoeciom możliwość nauki religii.

    Bolszewicy jednak prostych zasad humanistycznych nie rozumieją. Nawet jak są w mniejszości to szkoła ma być w 100% ateistyczna.
    doceń 5
  • E.
    03.10.2015 03:19
    Po raz pierwszy chyba zgadzam się z autorem:-)
    doceń 1
  • gada
    03.10.2015 08:59
    Sprytne ! Mam płacic podatek, z ktorego utrzymywana jest szkola i jeszcze dodatkowo płacić na lekcje religii moich dzieci w szkole ?? Jesli bede musiała finansować lekcje religii z własnej kieszeni, to prosze mi te pieniadze odpisac od tej części podatku, ktora jest na szkolnictwo przeznaczana. Mysle, ze nie wypadnie drogo, wyliczam, ze okolo 5-6 zl miesiecznie od ucznia. W trudniejszej sytuacji znajda sie uczniowie chodzacy na lekcje religii innych zwizkow wyznaniowych. Jesli w grupie bedzie ich tylko trzech wypadnie im płacic po kilkaset zlotych miesiecznie ! Sporo. A co z odpłatnościa za lekcje etyki dla jednego ucznia ?
    doceń 2
  • Paweł
    04.10.2015 22:01
    Aby dziecko posłać na lekcje religii w szkole, trzeba wypełnić specjalną deklarację.

    Aby dziecko posłać na lekcje (też nieobowiązkowe) wychowania do życia w rodzinie, nie trzeba nic robić.
    Jeśli się nie chce, żeby dziecko chodziło na WDŻ, trzeba napisać rezygnację z udziału w lekcjach.

    Na religię domyślnie nikt nie chodzi, na WDŻ domyślnie chodzi każdy.

    Do zwolenników "świeckiej szkoły": gdyby nie Kościół, religia i nasza wiara, to teraz nasze dzieci uczyłyby się w szkole po niemiecku albo rosyjsku.
    doceń 2
Dyskusja zakończona.

Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.

Franciszek Kucharczak

Dziennikarz działu „Kościół”

Teolog i historyk Kościoła, absolwent Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, wieloletni redaktor i grafik „Małego Gościa Niedzielnego” (autor m.in. rubryki „Franek fałszerz” i „Mędrzec dyżurny”), obecnie współpracownik tego miesięcznika. Autor „Tabliczki sumienia” – cotygodniowego felietonu publikowanego w „Gościu Niedzielnym”. Autor książki „Tabliczka sumienia”, współautor książki „Bóg lubi tych, którzy walczą ” i książki-wywiadu z Markiem Jurkiem „Dysydent w państwie POPiS”. Zainteresowania: sztuki plastyczne, turystyka (zwłaszcza rowerowa). Motto: „Jestem tendencyjny – popieram Jezusa”.
Jego obszar specjalizacji to kwestie moralne i teologiczne, komentowanie w optyce chrześcijańskiej spraw wzbudzających kontrowersje, zwłaszcza na obszarze państwo-Kościół, wychowanie dzieci i młodzieży, etyka seksualna. Autor nazywa to teologią stosowaną.

Kontakt:
franciszek.kucharczak@gosc.pl
Więcej artykułów Franciszka Kucharczaka

Zobacz także