Telewizja w kanale

Edward Kabiesz

|

GN 14/2007

publikacja 04.04.2007 16:07

Na razie prowadzi TVN. Stacja posiada największą w Polsce liczbę kanałów tematycznych, a jesienią wystartuje kolejny. Będzie to TVN Religia. Również inne ogólnodostępne stacje telewizyjne postawiły na kanały.

Telewizja w kanale W rocznicę odzyskania niepodległości, 11 listopada 2006 r., na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się sesja naukowa inaugurująca działalność redakcji TVP Historia TVP SA/Ireneusz Sobieszczuk

W tę wojnę o jak najszersze zagospodarowanie tematów i widowni dwa lata temu włączyła się telewizja publiczna, tworząc kanał TVP Kultura. Wywołało to szereg kontrowersji. Zastanawiano się, czy ze strony TVP tworzenie kanałów nie oznacza przypadkiem chęci zepchnięcia tzw. misji do kanału. Kanału dostępnego z różnych względów dla ograniczonej liczby widzów.

Falstart publicznej
Bo początek działalności TVP Kultura, a później TVP Sport nie należał do udanych. Oglądalność TVP Kultura była znikoma. Kształtowała się według danych AGB Polska na poziomie 812 osób na minutę. Decydujący wpływ miał na to konflikt telewizji publicznej z kablówkami, które nie chciały zgodzić się na postawione im warunki finansowe dotyczące retransmisji programu.

Sytuacja powtórzyła się, kiedy uruchomiono TVP Sport. To pierwszy komercyjny i kodowany kanał w historii polskiej telewizji publicznej. Na jego reemisję TVP udziela operatorom medialnym płatnych licencji. Jednak publicznemu nadawcy nie udało się podpisać na czas porozumienia z najważniejszymi operatorami telewizji kablowych. Ogranicza to jego dostępność, dlatego można go odbierać tylko w niektórych sieciach telewizji kablowej oraz na platformach cyfrowych. Na początku roku docierał do 160 tys. gospodarstw domowych za pośrednictwem telewizji kablowej i platformy cyfrowej N.

Historia na święto
O powodzeniu oferty programowej decyduje nie tylko sam program, ale w ogromnej mierze jego dostępność dla widza. Dlatego zdumiewa fakt, że TVP, wykładając znaczące środki na stworzenie redakcji i programów obu kanałów, nie zabezpieczyła odpowiednich warunków do odbioru przed ich uruchomieniem, marnotrawiąc środki, nawet jeżeli są to dochody pozaabonamentowe.

W rocznicę odzyskania niepodległości, 11 listopada 2006 r., na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się sesja inaugurująca działalność redakcji nowego kanału tematycznego telewizji publicznej TVP Historia. Kanał miał rozpocząć nadawanie na początku 2007 r. „TVP Historia będzie przekazywać wiedzę o dziejach Polski, Europy i świata. Będziemy poruszać problemy, które budzą największe zainteresowanie widzów – od starożytności po historię najnowszą. Bez historii nie da się przecież ani zrozumieć współczesności, ani stawić czoła wyzwaniom przyszłości” – deklarował Artur Dmochowski, pełnomocnik Zarządu TVP SA ds. TVP Historia. Uruchomienie kanału, programowo bardziej zgodnego z misją, jaką ma pełnić telewizja publiczna, niż np. Sport, opóźniło się i kanał rozpocznie działalność dopiero 3 maja. Można mieć tylko nadzieję, że będzie go mogła odbierać jak największa liczba widzów, i to od początku działalności. Również w telewizjach kablowych, a nie tylko za pośrednictwem satelity Astra.

Opóźni się również start TVP Rozrywka i TVP Film, które miały ruszyć w tym roku na przełomie I i II kwartału. Latem rozpocznie działalność stacja informacyjna TVP-Info, tworzona na bazie TVP 3, która może okazać się groźną konkurencją dla TVN24. Trwają zaawansowane prace nad uruchomieniem TVP Białoruś.

Szansa w cyfrze
W Polsce oglądalność kanałów tematycznych nie jest duża, ale stacje telewizyjne tworzą coraz to nowe. Starają się w ten sposób oferować widzom już teraz maksymalnie różnorodny przekrój tematyczny, z myślą o przyszłości. W 2014 r. nastąpi zmiana telewizji analogowej na cyfrową. Widz będzie miał możliwość dokonywania wyboru spośród ogromnej ilości programów dostępnych w cyfrowych multipleksach. Czy TVP powinna brać udział w tej „wojnie w kanałach”. Falstart na początku działalności TVP Kultura i TVP Sport stał się argumentem dla wielu przeciwników udziału telewizji publicznej w tej „konkurencji”. Jednak wydaje się to jak najbardziej wskazane, jeżeli również w ten sposób TVP będzie realizować swoją misję. Tym bardziej że tworzenie kanałów tematycznych przez publicznych nadawców nie jest czymś nadzwyczajnym, chociaż nie wszyscy nadawcy publiczni w Europie je oferują.

Jak to robią za granicą
Nie mają ich na przykład Belgia, Czechy, Irlandia, Norwegia i Węgry. Dysponują nimi jednak najwięksi europejscy nadawcy publiczni we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Włoszech, a także Szwecji, Szwajcarii czy na Malcie. Najczęściej mają one charakter informacyjny, edukacyjny, kulturalny i sportowy. Poświęcone są także programom dla dzieci, turystyce lub filmom dokumentalnym. Tworzenie przez nadawców publicznych własnych kanałów było odpowiedzią na rozwój i popularyzację płatnych kanałów tematycznych, jako istotnego uzupełnienia kanałów ogólnych. Jak wynika z danych z lat 1990–2003, ilość kanałów o charakterze ogólnym w Europie wzrosła ponadtrzykrotnie, podczas gdy kanałów tematycznych ponadtrzydziestokrotnie. Dostępność kanałów tematycznych zależy od dominującego sposobu dystrybucji programów telewizyjnych i nie jest powszechna. W przypadku państw europejskich, gdzie głównym sposobem dystrybucji sygnału jest infrastruktura naziemna, jak np. w Grecji, Polsce, Włoszech czy Wielkiej Brytanii, większość społeczeństwa ma dostęp jedynie do kilku kanałów.

W państwach europejskich występuje wiele rozwiązań regulujących funkcjonowanie kanałów tematycznych. Z tych doświadczeń można by skorzystać i u nas. Np. we Włoszech telewizja publiczna RAI podpisuje co trzy lata z Ministerstwem Komunikacji umowę na świadczenie usług, w której zobowiązuje się do prowadzenia działalności edukacyjnej. W ten sposób stworzono dwa edukacyjne kanały cyfrowe nadawane drogą satelitarną. Natomiast program kanałów reguluje specjalna umowa pomiędzy RAI a Ministerstwem Edukacji, w której nadawca zobowiązuje się do wyposażenia szkół w sprzęt umożliwiający odbiór powyższych programów. Dodatkowo nadawca publiczny nadaje kanały tematyczne, dostępne odpłatnie na platformie cyfrowej.

Co to jest?
Kanały tematyczne poświęcone są określonej tematyce i skierowane do określonej grupy odbiorców. Tworzą je media publiczne i komercyjne. Są zarówno kanały ogólnie dostępne, jak i płatne, rozprowadzane drogą satelitarną, kablową czy naziemną. Gromadzą mniejszą publiczność od kanałów ogólnych, pozwalają na zaspokajanie gustów wielu grup odbiorców, chociaż ich udział w rynku jest nieznaczny. Wynika to także z faktu, że większość dostępna jest w ofercie operatorów kablowych, na platformach satelitarnych oraz na naziemnych platformach cyfrowych.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.