Niepokój rodziców

GN 46/2022

publikacja 17.11.2022 00:00

Najświętsza Maryja Panna wychodzi po schodach wewnątrz świątyni jerozolimskiej. Na szczycie oczekuje na Nią kapłan.

Juan de Sevilla y Romero
Ofiarowanie Maryi w świątyni 
olej na płótnie, II poł. XVII w.
Muzeum Prado, Madryt Juan de Sevilla y Romero Ofiarowanie Maryi w świątyni olej na płótnie, II poł. XVII w. Muzeum Prado, Madryt

O ofiarowaniu Maryi w świątyni mówią tylko apokryfy (pisma nieuznane przez Kościół za natchnione i nieomylne, niewłączone do Biblii). Według nich rodzice Niepokalanej, św. Anna i św. Joachim, przyprowadzili trzyletnią Maryję do świątyni, aby ofiarować Ją Bogu. „Dziewica Pańska sama bez żadnej pomocy wbiegła po stopniach aż do góry, tak że można było sądzić, iż jest już dorosła. W ten cudowny bowiem sposób Pan ukazał już w dzieciństwie swej dziewicy, jak wielkie rzeczy ona dokona i kim będzie w przyszłości” – czytamy w apokryficznej „Księdze o narodzeniu świętej Maryi”. Na obrazie Maryja jest już starsza i bardziej świadoma decyzji swych rodziców. Poddanie się Bogu staje się w ten sposób również Jej decyzją. Ufnie podaje dłoń kapłanowi, który wyciąga do Niej ręce.

Najbardziej uderzające w kompozycji hiszpańskiego malarza jest umieszczenie głównej sceny w tle, na dalszym planie. Wzrok widzów siłą rzeczy skupia się na tym, co dzieje się z przodu. Z prawej strony widzimy Annę i Joachima, rodziców Maryi. Anna wydaje się zaniepokojona, spogląda na męża z niepewnością. Jednocześnie jednak wysuwa rękę do przodu, powtarzając gest uczyniony przez córkę. Wydaje się, że rodzice chcą utwierdzić się w trafności swojej decyzji, choć nie potrafią uniknąć wątpliwości.

Takie potraktowanie tematu przybliża go do wrażliwości obserwatorów. Juan de Sevilla nie jest tu nowatorski, bo podobny zabieg był dość częsty w malarstwie jego epoki.

Niewiele wiadomo o autorze dzieła. Był Andaluzyjczykiem, urodził się i zmarł w Granadzie. Jego nauczycielem był Alonso Cano.

Leszek Śliwa

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.