Stworzenie i pojednanie


ks. Artur Malina


|

GN 10/2016

publikacja 05.03.2016 17:00

Wielką różnicę między chrześcijaństwem a judaizmem bardzo dobrze pokazują dwa słowa. 


Stworzenie i pojednanie


Żydzi nigdy nie powiedzieliby o Mojżeszu, że ich przynależność do niego sprawia, iż stają się oni nowym stworzeniem, ani że w nim Bóg zjednoczył Izrael ze sobą. O ważności terminu, który oznacza pojednanie, świadczy częstotliwość jego występowania w tym krótkim fragmencie. W trzech kolejnych zdaniach pojawia się aż trzy razy, podczas gdy w całym Starym Testamencie występuje cztery razy. Słowo, które oznacza tę zmianę, ma pełniejszy sens w oryginale niż w przekładach. Tłumaczone jest zazwyczaj przez czasownik „pojednać”. W grece ma ono podstawowe znaczenie: „wymienić” lub „zamienić coś na coś”. Każde pojednanie polega bowiem na zastąpieniu wrogości przez przyjaźń. Dokładnie tak – za pomocą tego samego czasownika – w 5. rozdziale Listu do Rzymian opisuje św. Paweł przemianę dokonaną między Bogiem a ludźmi: „Jeżeli bowiem, będąc nieprzyjaciółmi, zostaliśmy pojednani z Bogiem przez śmierć Jego Syna, to tym bardziej, będąc już pojednani, dostąpimy zbawienia przez Jego życie”.



Pojednanie to proces, który jest możliwy dzięki zmianie w ludziach, a nie w Bogu. Na tę prawdę wskazuje pierwszy z dwóch terminów, które wyraźnie różnią więź chrześcijan z Jezusem od związku wyznawców judaizmu z Mojżeszem. Apostoł pisze o nowym stworzeniu. Użycie tego rzeczownika oznacza, że przemiana jest tak głęboka, iż może być utożsamiona z nowym aktem stworzenia. Jak dzięki pierwszemu stworzeniu powstały niebo i ziemia, tak również nowe stworzenie obejmuje sprawy niebieskie i ziemskie. Słowa o przeminięciu tego, co stare, odnoszą się do usunięcia wszystkiego, co zarówno oddalało ludzi od Boga, jak i dzieliło ich między sobą. Na kolejność przemiany wskazuje zwięzły, ale przejmujący apel św. Pawła: „Pojednajcie się z Bogiem!”. Dzięki pojednaniu w wymiarze wertykalnym, czyli między Bogiem a ludźmi, staje się możliwe zjednoczenie na płaszczyźnie horyzontalnej, czyli ludzi między sobą. Tę zależność ilustruje w pewien sposób również krzyż Chrystusa. Jak jego belka pozioma opiera się na pionowej, tak trwały pokój między ludźmi jest możliwy dzięki ich przyjaźni z Bogiem.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.