Duch wolności i jedności


ks. Artur Malina


|

GN 21/2015

Duch jest w ciele. Ciało jest w Duchu. 


Duch wolności i jedności


To dwa pozornie przeciwstawne zdania. Jak zatem je pogodzić? Każde odnosi się do życia chrześcijan w Koryncie. Wśród nich pojawiło się błędne przekonanie, że wolność przyniesiona przez Chrystusa całkowicie zwalnia z przestrzegania przykazań i z ograniczającej własne postępowanie odpowiedzialności za innych. O rozpowszechnieniu tej opinii świadczy to, że św. Paweł cytuje dwukrotnie hasło „Wszystko wolno!”. Za każdym razem uzupełnia tę maksymę o trochę inne zastrzeżenie. Kiedy pierwszy raz ją przytacza, odnosi się do nadużyć w życiu indywidualnym: „Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę” (1 Kor 6,12). Wskazując na fundament tej wolności, kilka zdań dalej pyta retorycznie: „Czyż nie wiecie, że ciało wasze jest świątynią Ducha Świętego, który w was jest, a którego macie od Boga, i że już nie należycie do samych siebie?”. Przypominając o obecności Ducha Świętego w każdym ochrzczonym, przestrzega przed takim korzystaniem z wolności, które prowadzi do zniewolenia.



Gdy cytuje drugi raz hasło „Wszystko wolno!”, wówczas je odnosi do błędnego poglądu przyczyniającego się do podziałów w życiu Kościoła. Sentencja jest bowiem uzupełniona o inne zastrzeżenie: „Wszystko wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko wolno, ale nie wszystko buduje” (1 Kor 10,23). Różnica między przestrogami odpowiada odmiennym okolicznościom nadużywania tego hasła przez chrześcijan korynckich. W tym przypadku chodzi o podziały powodowane udziałem niektórych z nich w zgromadzeniach pogańskich. W trosce o zagrożoną jedność apostoł przypomina o ukierunkowaniu wolności czynienia wszystkiego na budowanie więzi między różnymi członkami tej samej wspólnoty. W dzisiejszym czytaniu św. Paweł ukazuje istotę i przyczynę tej więzi, kiedy porównuje Kościół do ciała będącego właśnie w jednym Duchu. Ochrzczenie w Duchu Świętym przynosi nam oczyszczenie z grzechów, a napojenie w Nim – nowe życie. Korzystanie zaś z różnorodnych darów nie może zagrażać jedności tego ciała, ponieważ wszystkie one pochodzą od tego samego Ducha.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.