Rolnicy to nie frajerzy

Stefan Sękowski

|

GN 44/2014

publikacja 30.10.2014 00:15

Sadownicy wolą sprzedawać jabłka na rynku, niż czekać na rekompensaty nie dlatego, że są głupi, ale dlatego, że uważają, iż mniej na tym stracą. Zamiast ich obrażać, minister Sawicki powinien ogarnąć bałagan w rozpatrywaniu wniosków i zabrać się za reformy, a nie tylko o nich mówić.

Rolnicy to nie frajerzy Minister Marek Sawicki (w środku) podczas demonstracji rolników przed Sejmem, 11.09.2014 Stefan Maszewski /REPORTER/east news

Jabłka gnijące pod drzewami lub przepełnione chłodnie, ciężarówki z towarem zawracane z granicy – tak wygląda dla polskich rolników i eksporterów rosyjskie embargo na warzywa i owoce. Szczególnie odczuwają je producenci z tych branż, które były najmocniej uzależnione od rynku rosyjskiego. Eksportujący na przykład jabłka do Rosji tracą rynki zbytu i próbują sprzedać je Polakom – wchodząc w paradę tym, którzy już wcześniej byli obecni na rynku wewnętrznym. Efektem jest szybki spadek cen i świadomość, że nie ma co liczyć na zysk. Na współczucie ministra Sawickiego także, zwłaszcza gdy nie czeka się na unijne rekompensaty. – Jeśli zaproponowaliśmy już w połowie sierpnia instrument wycofania z rynku, w którym za jabłka proponujemy 27 groszy, a frajerzy wiozą jabłka na przetwórstwo po 12–14 groszy, ich wybór – powiedział w wywiadzie udzielonym portalowi mPolska24.pl. Ale nie tylko oni mają być zdaniem ministra frajerami, bo również ci, którzy nie zrzeszają się w grupy producenckie.

Zła Unia?

Minister Sawicki nie ma jednak racji. Instrumenty, którymi tak się chwali, nie zaradzają problemowi – a rolnicy, do których są one skierowane, nie korzystają z nich dlatego, że tak podpowiada im zdrowy rozsądek.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.