Pożegnanie z fusiarą

Marcin Wójcik

|

GN 13/2013

publikacja 28.03.2013 00:15

Dorosły Polak wypija rocznie 500 filiżanek kawy. Ale będziemy pić jeszcze więcej.

Pożegnanie  z fusiarą jakub szymczuk

Zaczęło się w Etiopii, od kóz i pasterza, który zauważył prawidłowość: kozy podskubujące owoce z dzikiego krzewu, to kozy ożywione. Historia powtarzała się, więc pasterz postanowił sam spróbować owoców. Podziałały. Jest jeszcze kilka innych historii, których wiarygodność oscyluje wokół legend, jak ta o archaniele Gabrielu, który wręczył filiżankę kawy zmęczonemu modłami Mahometowi. Pewne są tylko dwa fakty: po pierwsze kawa od wieków smakuje ludziom, po drugie jest jednym z najpopularniejszych – zaraz po ropie naftowej – towarów handlowych na świecie.

Czas sieciówek

Ponad 80 proc. dorosłych Polaków deklaruje, że regularnie pije kawę, a 83 proc. częstuje nią swoich gości. Przoduje mielona, za nią rozpuszczalna, na końcu zbożowa. Od niedawna jest jeszcze jeden rodzaj. Kraft Foods Polska wypuścił pełnoziarnistą rozpuszczalną. To połączenie kawy rozpuszczalnej z drobno zmieloną ziarnistą, dzięki czemu nie pozostawia fusów. Najwięcej kawy kupujemy w sklepach. W 2012 r. sprzedaż detaliczna wyniosła 108 tys. ton, ale eksperci wskazują, że to mniej niż w 2011 r. Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy z kawy. W tym przypadku oznacza to, że zwiększa się sprzedaż w kawiarniach – zwłaszcza kawy na wynos. Z piątej edycji badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia wynika, że kawiarniom sieciowym systematycznie przybywa klientów. Eksperci prognozują, że w ciągu 10 lat wyjdziemy z domów do kawiarń.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.