Idee i standardy

Bogumił Łoziński

|

13.12.2012 00:15 GN 50/2012

publikacja 13.12.2012 00:15

Problemem mediów w Polsce jest nie to, że stanęły na pierwszej linii frontu ideowych sporów, lecz że dla promowania idei łamią dziennikarskie standardy.

Redakcje niektórych polskich mediów uznały, że zachodzące w naszym kraju zjawiska są na tyle groźne, że uprawniają je do stosowania metod, które łamią dziennikarskie standardy. Redakcje niektórych polskich mediów uznały, że zachodzące w naszym kraju zjawiska są na tyle groźne, że uprawniają je do stosowania metod, które łamią dziennikarskie standardy.
flickr/montaż studio gn

Największe media w Polsce jasno zdefiniowały swoje profile ideowe i otwarcie deklarują, jakie wartości promują, a z jakimi walczą. Z zaangażowaniem ideowym związany jest ich profil polityczny – sprzyjają partii, która popiera wyznawane przez nie idee. Tak zwane media zaangażowane, określane też mianem tożsamościowych, to zjawisko powszechnie występujące na całym świecie. Właściwie wszystkie znane stacje telewizyjne czy gazety mają dość jasno określony profil ideowy i polityczny. W Polsce spory wokół promowanych przez media wartości trwają właściwie od 1989 roku. Przebiegały one jednak z różnym natężeniem. Obecnie, w wyniku ostrych kontrowersji cywilizacyjnych, a szczególnie intensywnych prób wprowadzenia w Polsce rozwiązań sprzecznych z wartościami chrześcijańskimi, a także po katastrofie smoleńskiej, która ujawniła głębokie różnice w ocenie stanu naszego państwa, spory te weszły w fazę nieukrywanej wrogości. Media uznały, że sytuacja wymaga działań jak w stanie wyższej konieczności, co ma stanowić usprawiedliwienie dla łamania dziennikarskich standardów.

Na ideologicznym froncie

Po jednej stronie sporu cywilizacyjnego mamy potężny koncern Agora, z „Gazetą Wyborczą” na czele, reprezentujący linię programową, którą można określić jako lewicowo-liberalną. W warstwie światopoglądowej sprowadza się ona do promowania rozwiązań sprzecznych z nauczaniem Kościoła, jak aborcja czy eutanazja; w wymiarze polityczno-społecznym linię „Gazety” cechują walka z domniemanym polskim nacjonalizmem, rasizmem i ksenofobią, stosowanie tzw. pedagogiki wstydu, polegającej na uwypuklaniu negatywnych kart polskiej historii, czy przeciwstawienie się lustracji i dekomunizacji. Ten nurt ideowy reprezentuje także TVN, w mniejszym stopniu Polsat, natomiast w zwielokrotnionym tygodniki kierowane przez Tomasza Lisa – najpierw „Wprost”, a obecnie „Newsweek”. Po przeciwnej stronie barykady są media promujące wartości konserwatywne, na które składają się m.in.: zachowanie tradycyjnych wartości i prawa naturalnego – stąd sprzeciw wobec aborcji czy uznania związków homoseksualnych za małżeństwa, przywiązanie do wartości narodowych, patriotyzmu czy dążenie do rozliczenia komunizmu. Do tego nurtu do niedawna można było zaliczyć „Rzeczpospolitą” i „Uważam Rze” (przed zniszczeniem ich przez właściciela Grzegorza Hajdarowicza), media katolickie, wśród nich „Gościa Niedzielnego”, a także media stworzone przez o. Tadeusza Rydzyka.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.